Pages Menu
RssFacebook
Categories Menu

Posted by on jún 4, 2015 in Hungary

New place for fashion and design: Ylka

Április végén nyitotta meg kapuit az Ylka Design Stúdió, mely egy újfajta közösségi tér: a hazai kreatív szcéna összefogására irányul. Az Ylka két divatmárkának, a Fibulának és a DoRV Clothing-nak, valamint a Ducsai Leather Goods-nak és a Designizmusnak ad otthont amellett, hogy kiállítások, előadások, workshop-ok és egyéb rendezvények felkarolását és szervezését is tervezik az alapítók.

IMG_3349

Valljuk be, mi magyarok kevésbé vagyunk hajlamosak az „építő” összefogásra, holott ez az élet és a munka világának számtalan helyzetében egyszerűen elengedhetetlen. Egy csodás, hatalmas lakásban nyitotta meg közös showroom-ját öt dizájner: az Ajtósi Dürer sor és az Ilka utca sarkán található hely nem csak a könnyű megközelíthetőségével és a Városliget közelségével csábít minket, hanem maga a „lakásshowroom” és a tervezők termékei (és szolgáltatása) is figyelemre méltó. Az Ylka nem csupán egy közös hely: a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem volt hallgatói fogtak össze, hogy létrehozzanak egy új, művészeti központot, mely a fővárosi divat- és designszcéna egy új, sarkalatos helyszínévé válhat. Saját termékeik bemutatása mellett tervezik, hogy kiállításoknak, előadásoknak, workshop-oknak és egyéb rendezvényeknek is helyet adnak, mind amellett, hogy időről-időre egy-egy új vendégtervezőnek (lehetőleg ékszerekkel, kiegészítőkkel foglalkozóknak) is helyet kínálnak, ezáltal erősítve és bővítve egymás köreit. Így egy folyamatosan pezsgő, mindig megújuló lokációt nyújthat a hazai kreatív világ résztvevőinek és kedvelőinek. Hogy mi a dizájnerek egyik legfőbb hitvallása az alapítók szerint? A vizuális nevelés. Épp ezért nem zárkóznak el a gyermekekkel való művészeti foglalkozásoktól sem. A nyitott események során  pedig betekintést engednek az érdeklődőknek a tervezési, alkotási folyamat kulisszatitkaiba, valamint kialakulhat így egy személyesebb kötődés, közelebbi kapcsolat vásárló és tervező között.

Hogy kik az ott megtalálható tervezők? A Fibula dizájnerei, Kránitz Orsi és Nagy Dóri minden egyes szezonban egy más vendégművész alkotását, területét és szaktudását „öleli be” kollekciójuk megalkotásakor, a márka két tervezője többek közt a Lucia Divatakadémia kurzusain is részt vett: „A leginspirálóbb a kurzusokon a hasonló helyzetben levő tervezőkkel való találkozás volt. A Divatakadémia foglalkozásainál nagy hangsúlyt fektettek a csapatépítés fontosságára, amivel teljes mértékben egyetértünk. Ezért is jó, hogy az YLKA studio-ban öt különböző látásmódú tervező egyesítheti erejét.” – emlékszik vissza Orsi. A DoRV Clothing tervezője, Jani Zsuzsi trendektől független, variálható és egyedi, saját szabályainak megfelelő darabokat kínál. Ducsai Judit (Ducsai Leather Goods), aki „formatervező fejjel” tervez táskákat és bőrkiegészítőket, szintén nem szezonális darabokat kínál: táskáinál fontos szempont a variálhatóság, a kifogástalan minőség pedig egy fontos kulcsszó nála, szemben úszva a mérhetetlen fogyasztásorientált mentalitással.  Gilányi Nóra, akinek a nevéhez a Designizmus kötődik, grafikus, akitől nem áll távol sem a minimál, konstruktív szemléletmód, sem a kackiás, kézírásra hajazó betűtípusok. A legkisebb névjegykártyától a legnagyobb arculattervezésig minden megrendelés és felkérés ugyanolyan fontos számára. Mind az öt lány nagyon családcentrikus, a művészeti, vizuális nevelést pedig a dizájnerek egyik legfőbb hitvallásának tartják. Épp ezért nem zárkóznak el a gyermekekkel való művészeti foglalkozásoktól sem.

11138127_10205922867384016_4279974763143402847_n

Nem elég csupán a kezünkbe kapni a diplomát és megálmodni egy márkát, holott sok hazai divatképzés szinte ezt sugallja.  Mi az, amire az iskolapadban egyáltalán nem készítik fel a tervezőket, ami hiányossága leginkább az itthoni képzéseknek?Az itthoni egyetemi képzés alatt nagyon magas színvonalú a művészeti oktatás, de sajnos a gyakorlati oldalát hajlamosak elhanyagolni. Nem készítik fel a hallgatókat a piaci viszonyokra, a vállalkozásépítés nehézségeire vagy egyáltalán a »mikéntjére«. Fontos lépés lehetne, ha kialakulna egy-egy olyan fórum, ahol már végzett hallgatók megoszthatnák tapasztalataikat az erre a pályára készülőkkel. Hasznos lenne egy szakembereket összefogó online adatbázis is, ahol egy-egy projektre rendelkezésre állnának a design különböző területén működő kivitelező cégek is.” – számol be a nehézségekről és vízióiról a Fibula egyik tervezője, Kránitz Orsi.  Még ha el is kezdünk márkát építeni, akkor is számos külső tényezővel szembesülünk, amik befolyásolják a brand építését. Mik az itthoni legfőbb nehézségei az értékesítésnek? Akadozó, bátortalan kereslet, a konkurencia, a megfelelő helyszín, a tökéletesen kiszámított árképzés és a szűk hazai piac mellett még számos tényezőt említhetnék. De vajon hogyan lehet a leghatékonyabban megküzdeni ezekkel? „A mi megoldásunk erre az elég komplex problémára, hogy összefogással erősítjük és támogatjuk egymást. Mind a négy márkának hasonló a célcsoportja, de más-más vevőkör alakult ki. Egyesítve ezeket egy erősebb bázist tudunk építeni. Nem tekintjük egymást konkurenciának, sőt kifejezetten célunk egymás támogatása.” – mondja Orsi.

YLKA Design Stúdió, Ajtósi Dürer sor 31. II/A.

fotók: Réti Zoltán

Írta: Dobos Emese

Post a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


6 − = három

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>